Coloplast-direktør: God start!

​”Jeg er glad for at se, at det er noget, I kaster jer ud i og gør - og ikke bare skriver flotte indlæg om.” Sådan siger direktør i Coloplast, John Raabo, nu fire måneder efter, at indsatsen ”Stop op og lyt til patienten” er sat i gang.

​”Når vi sætter et nyt initiativ i gang hos os, er det vigtigt, at medarbejderne er med til at teste ”live”, ellers går der både viden og vigtig involvering tabt”, fortæller John Raabo fra Coloplast.

Af Jannie Gade Nielsen, kommunikationskonsulent​

Vi skal give patienterne en bedre oplevelse, når de kommer på hospitalet. Det er den klare intention fra Hospitalsdirektionen.

Derfor besøger John Raabo, og flere andre ledere fra det private erhvervsliv, Amager og Hvidovre Hospital. De hjælper os på vej med feedback og inspiration til, hvordan vi kan lytte og lære af vores patienter, og derved forbedre vores service og kommunikation.

Ud over stepperne

Det er ifølge John Raabo medarbejdernes idéer, engagement og afprøvning af metoder, der er med til at løfte opgaven ud fra de behov, som det enkelte afsnit har. Derfor er der også lagt op til, at medarbejdergrupper på Amager og Hvidovre Hospital​ selv vælger hvilke aktiviteter, de sætter i spil.

Den måde at gribe tingene an på ligger helt i tråd med, hvordan man arbejder med kunder i private virksomheder, også hos Coloplast.

”Når vi sætter et nyt initiativ i gang hos os, er det vigtigt, at medarbejderne er med til at teste ”live”, ellers går der både viden og vigtig involvering tabt”, fortæller John Raabo.

Hele grundidéen med indsatsen ”Stop op og lyt til patienten” er, at vi skal lære af patienterne og være mere opmærksomme på, hvad de har brug for. Og for at nå dertil er det helt afgørende, at alle medarbejdere på hospitalet trækker i samme retning.

Vigtigt at eksperimentere

Flere har stillet spørgsmål ved om indsatsen ”Stop op og lyt til patienten” overhovedet var klar til at blive sat i gang? Hvis man skal tro John Raabo fra Coloplast, er det klare svar ”Ja!”

”Jeg synes, det er nytænkende og rigtig godt, at indsatsen er skudt i gang. Det vidner om, at I tør eksperimentere. At I er parate til at rette til undervejs, når medarbejderne løbende finder ud af, hvad der virker bedst,” fortæller han og understreger:

”Det allervigtigste er nu, at holde fast i eksperimentet og udvikle metoderne hen ad vejen. Og tro på, at det I gør, kommer patienterne og de pårørende til gode.”

Redaktør