Et Amager’kansk samarbejde finder vej på hospitalet

​Hvordan finder man fra akutklinikken til røntgen eller fra informationen til blodprøvetagningen? Studerende fra IT-Universitetet har givet deres bud på, hvordan man lettere finder rundt på Amager Hospital.

Amager Hospital er ikke et af landets største, men kan godt være en udfordring at finde rundt på alligevel. Derfor har hospitalet haft besøg af studerende fra ITU på Amager, som observerede, talte med patienter og personale og på egen krop prøvede at finde rundt i de 100 år gamle bygninger. De er nu kommet med deres forslag til, hvordan hospitalet kan vise bedre rundt.

"Vi vil gerne tage godt imod vores patienter og pårørende og gøre det så let som muligt at finde rundt på hospitalet. Derfor er samarbejdet med de studerende fra ITU værdifuldt for os. De kommer med helt anden baggrund og en professional tilgang til opgaven, som jeg tænker, sundhedsvæsenet har brug for. Jeg synes, det har været et spændende forløb. Og der er faktisk nogle af deres projekter, som jeg tror, ville gøre vejen ind på Amager Hospital meget lettere. Dem vil vi bestemt kigge nærmere på," siger ledende oversygeplejerske Marie-Louise Frische fra medicinsk afdeling på Amager Hospital.

Løsninger i øjenhøjde

De 50 studerende på Service Design-linjen på ITU har fremlagt en række projekter, hvor de analyserer observationer og interviews med både personale og patienter på hospitalet og kommer med forslag til initiativer, som kunne forbedre hospitalets vejfinding.

Fælles for mange af projekterne er, at de tager udgangspunkt i patienternes forskellige behov og tilbyder en unik løsning for den enkelte. Der er f.eks. ideer om skiltning, som undervejs tilpasser sig den enkelte patients rute og destination, udvikling af eksisterende web-løsninger og muligheden for at printe personlige kort ved indgangene til hospitalet.

Bytte-bytte-købmand

Det lokale samarbejde mellem de to Amager-naboer har ikke blot været nyttigt for Amager Hospital. Det har også været en lærerig oplevelse for de studerende på ITU, fortæller kursets underviser, lektor Erik Grönvall:

"For mig som underviser er det fedt at kunne støtte de studerende i at få praktiske oplevelser med servicedesign i den virkelige verden. Samarbejdet med Amager Hospital komplementerer litteraturen på servicedesign rigtig godt. Det handler om at sætte begreber fra den teoretiske verden i spil ude i virkeligheden. Det giver de studerende værktøjer og indsigter, man kun kan få, når man er ude og lave denne type hands-on arbejde. For de studerende er det en mulighed for at opdage, hvilken type arbejde de kan komme ud og lave. Mange har måske ikke tænkt på, at der også er brug for deres kompetencer på et hospital." 

Redaktør