Behandling eller service – sådan klager du

Hvis du hos praktiserende læge, speciallæge eller på hospital oplever noget, du gerne vil klage over, er her en vejledning.

Hvad du kan klage over?

I forbindelse med dit møde med sundhedsvæsenet har du mulighed for at klage over følgende:

  • service hos praktiserende læge, speciallæge eller hospital
  • sundhedsfaglig behandling hos praktiserende læge, speciallæge eller på hospital
  • en konkret sundhedspersons faglighed.

Du kan klage over den sundhedsfaglige undersøgelse eller behandling, som du har modtaget hos din praktiserende læge eller speciallæge eller på hospitalet. Du kan klage over f.eks.

  • undersøgelser
  • diagnoser
  • sygdomsbehandling
  • pleje
  • genoptræning.

Sådan klager du

Du er velkommen til at henvende dig direkte til ledelsen på afdelingen, hvor du har modtaget eller modtager behandling, eller til hospitalsdirektion, hvis du ønsker at klage over den sundhedsfaglige behandling. Her vil din klage blive læst, og du vil få svar direkte fra hospitalet.

Hvis du i stedet ønsker at klage til en uvildig instans over den sundhedsfaglige behandling,  skal den rettes til Styrelsen for Patientklager. 

Se hvordan du klager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside

Klage over service hos praktiserende læge eller speciallæge

Vil du klage over dårlig service – det kan være omgangstonen, de fysiske rammer eller ventetid, er der forskellige klagemuligheder alt efter, om du har oplevet det hos en praktiserende læge, speciallæge eller på et hospital.

Klage over dårlig service hos praktiserende læge eller speciallæge skal ske til den region, hvor sundhedspersonen har sin praksis. Det vil sige til Region Hovedstaden. Du skal klage senest seks uger efter at det, du gerne vil klage over, er sket.


Husk at gemme formularen på din computer, så du har en kopi.

Du kan også vælge at indsende klagen digitalt:


Du kan også sende klagen med almindelig post til:

Center for Sundhed
Sundhedsjura
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød 

Klage over service på hospitalet 

Vil du klage over dårlig service på hospitalet, kan du sige det direkte til personalet,  for at få gjort noget ved det her og nu. Du kan også klage direkte til ledelsen på den pågældende afdeling eller til hospitalsdirektionen.

Klage over Amager Hospital

Vil du klage over forhold på Amager Hospital, kan du udfylde klageformularen her på siden og sende den til direktionens sikre digitale postkasse. 

Udfyld klageformular

Klag over Amager Hospital ved at udfylde klageformularen

Indsend klage

Du skal sende din klage til Amager Hospitals sikre digitale postkasse (e-boks). 

Send din klage med sikker digital post
 
Læs om sikker digital post på borger.dk


Få hjælp til at formulere en klage

Hvis du har brug for hjælp til at formulere en klage eller er i tvivl om, hvor du skal klage til, er du velkommen til at kontakte en patientvejleder. Det er netop et af patientvejlederens særlige arbejdsområder.

Se oversigt over regionens patientvejledere

Klagefrist

Vær opmærksom på, at klager over undersøgelse, behandling eller konkrete sundhedspersoner skal være indsendt senest to år efter, du første gang fik eller burde have fået mistanke om svigt i behandlingen. Klagen skal dog senest være indsendt fem år efter, at behandlingen fandt sted. Afgørelser kan ikke ankes.

Vi skal lære af fejl

Det sker desværre nogle gange, at patienter bliver udsat for en unødvendig risiko eller direkte skade på grund af brist eller mangler i sikkerheden. Som patient eller pårørende kan du hjælpe os med at forebygge, at fejl gentages, ved at fortælle os det, du har oplevet.

Læs her hvordan du kan rapportere om fejl, så vi kan lære af dem

Redaktør