Forstuvet ankel

Se patientvejledningen om behandling, genoptræning og øvelser til en forstuvet ankel.

Du har forstuvet din ankel. Her kan du læse om behandling, genoptræning og øvelser. Smerterne går som regel over efter 2-3 uger, men det kan tage længere tid.

Du har forstuvet din ankel, det betyder at

  • Sener og ledbånd er forstrakt.
  • Foden hæver.
  • Foden kan være blålig misfarvet.
  • Fodleddet kan være løst, så der er risiko for at træde forkert på foden.

Behandling

  • Hold foden i ro.
  • Hold foden højt, både når du sidder og ligger.
  • Støttebindet skal lægges fast, så det giver stabilitet. Tæerne skal være frie.
  • Støttebindet skal tages af om natten.
  • Læg evt. koldt på det første døgn 30 minutter ad gangen, maks. hver 2. time.

Vigtigt

Hvis dine tæer bliver kolde, blege eller følelsesløse, er støttebindet lagt for stramt og skal løsnes.

Patienten får lagt et støttebind af sygeplejerske.
Patienten får lagt et støttebind af sygeplejerske.

Genoptræning

Det er vigtigt at behandle skaden korrekt fra starten og senere, at du genoptræner foden med den rigtige træning for hurtigt at få normal funktion af foden. Brug disse øvelser til at genoptræning og husk, at foden kun må bruges til smertegrænsen.

Øvelser

1. Vip foden op og ned
2. Lav små cirkelbevægelser med anklen

Når du kan klare øvelse 1 og 2 uden problemer, kan du begynde at træne med hele din vægt

3. Stå på den dårlige fod, f.eks. når du børster tænder
4. Gå på trapper
5. Vip med foden op og ned over trinnet
6. Småløb på stedet
7. Stå på vippebræt

Det er vigtigt, at du fortsætter med at styrketræne din ankel, når den ikke længere er forstuvet. Det hjælper dig mod at få et løst fodled og forebygger en ny forstuvning.

Mere information

I Patienthåndbogen på sundhed.dk, kan du læse mere om forstuvet ankel.

Du kan altid kontakte Akuttelefonen 1813, hvis der er noget du er i tvivl om.

Redaktør